Poratuuli

Varaosat

Työkalujen varaosat ovat tyypillisesti merkki- ja mallikohtaisia. Merkkivalmistajien koneisiin osia on tyypillisesti saatavana huoltoliikkeistä ja työkaluja myyvistä erikoisliikkeistä. Tänä päivänä monet kauppaketjut tuottavat kuitenkin edullisia koneita omilla tuotemerkeillään. Näihin halpakoneisiin ei välttämättä ole saatavana varaosia ollenkaan, mutta osia tarvitsevan kannattaa kysyä kysyä maahantuojan ja huoltoliikkeen yhteystietoja kyseistä merkkiä myyvästä kaupasta.
Poratuuli Oy toimittaa saatavilla osat varaosat kaikkiin merkkituotteisiin. Yleisimmät kuluvat osat, kuten hiilet, vetohihnat, pohjalevyt, kytkimet ja laakerit löytyvät moniin merkkeihin suoraan hyllystämme. Toimitamme nopeasti myös tilaustuotteet. Meiltä kannattaa kysyä osia myös vanhoihin koneisiin. Tuomme itse maahan vanhoihin malleihin sopivia varaosahiiliä ja teetämme vetohihnoja mittojen mukaan.  Varastossamme on myös purkukoneista kierrätettyjä käytettyjä osia. Suosituimmat varaosat voit tilata kätevästi verkkokaupastamme.  

Vinkkejä varaosien etsijälle 

Varaosia tilatessa tulee olla erityisen huolellinen. Varaosamyyjä ei kysele lisätietoja turhan päiten tai asiakasta kiusatakseen, vaan pystäkseen toimittamaan kerralla varmasti oikean osan. Oikeaa varaosaa pystyy harvoin ostamaan autoonkaan niin, että osaa kertoa tarvitsevansa uuden pakoputken siniseen bemariin...
Työkalujen osat ovat merkki- ja mallikohtaisia, joten koneen merkki, malli ja joissain tapauksissa myös valmistusvuosi tai –versio tulee olla selvillä. Tiedot löytyvät koneen arvokilvestä. Arvokilven merkkinät voivat olla maallikolle mystisiä, mutta kilvestä voi ottaa esimerkiksi kuvan, josta varaosamyyjälle selviää tarvittavat tiedot.
Valmistajien sivuilta on useimmiten vapaasti saatavana hajotuskuvat, eli varaosakuvat uudemmista konemalleista. Niistä selviää mistä osasta on kyse ja mikä sen varaosanumero on. Vanhoja varaosakuvia voit kysellä esimerkiksi meiltä Poratuulesta.
Toisinaan myös vanha osa, sen kuva tai mitat, voivat olla hyödyllisiä. Jos alkuperäistä varaosaa ei ole enää saatavana, voimme verrata vanhaa osaa tarjolla oleviin. On kuitenkin syytä käyttää aina merkin omaa varaosaa, jos vain mahdollista. 
Merkkikoneisiin sai aikoinaan varaosia vielä parikymmentä vuotta senkin jälkeen, kun koneen valmistus on lopetettu. Nykyään konemallit vaihtuvat kuitenkin tiuhaan tahtiin ja osien valmistus on ulkoistettu alihankkijoille, joten toisinaan varaosien saanti loppuu jo muutamassa vuodessa laadukkainakin pidettyihin merkkeihin. Halpakoneisiin ei sijaan saa usein varaosia uutenakaan. 

 Kannattaako korjata? 

Varaosien hintoja pelätään paljon. On totta, että osat eivät ole aivan halpoja - eihän autoakaan kannata alkaa kasaamaan varaosista... Yleensä merkkikoneen kunnostaminen kuitenkin kannattaa. 
Sähkötyökaluissa koneiden kalleimmat komponentit ovat tyypillisesti kenttäkäämi, ankkuri ja kytkin. Nyrkkisääntönä päteekin useimmiten se, että yksi niistä kannattaa melkein aina uusia, kaikkia ei koskaan. Pöytäkoneissa kalleimpia ovat moottorin lisäksi rungon valuosat ja akkukoneissa tyypillisesti akut. 
Sen sijaan pienemmissä vioissa vanhan kunnostaminen kannattaa käytännössä aina, etenkin jos huoltotyö on sellainen jonka saa ja pystyy tekemään itse. Myös huoltoliikkeiltä voi pyytää kustannusarviota koneen korjaamisesta ja tehdä päätöksen vasta sitten, kun tietää mitä korjaaminen maksaisi.

Yleisimmät ongelmat 

Ennen koneen toimittamista huoltoon kannattaa kuitenkin tarkastaa muutama asia. Jos kone pätkii tai on kokonaan mykkä, kannattaa aivan ensiksi mitata liitosjohto. Molempien liitosjohdon sisällä kulkevien johtojen tulee olla ehjiä. Jos johto on ehjä, voi seuraavaksi mitata kulkeeko virta vielä kytkimenkin läpi. 
Omin päin voi tarkistaa helposti myös hiilet, joiden kautta virta kulkee kollektorille. Hiilet ovat kuluvaa materiaalia ja lyhenevät käytössä. Etenkin saksalaisissa merkkikoneissa käytetään ns. automaattihiiliä, joiden sisällä oleva muovinen nasta pysäyttää koneen pyörimisen, kun hiilet ovat kuluneet riittävän lyhyiksi. Kannattaa myös varmistaa, että hiilet liikkuvat pitimissään herkästi.
Hiilien vaihdosta ei ole apua, jos ankkurin kollektorissa (eli moottorin pyörivän kappaleen siinä osassa, mihin hiilet osuvat) on silmin nähtävä vika, eli joku lamelleista on esimerkiksi muita ylempänä tai irronnut kokonaan, tai moottori kipinöi voimakkaasti vaikka hiilissä riittäisi pituus. Ankkuria ei voi - tai ole kannattavaa - korjata, joten vaihtoehdot ovat joko ostaa uusi ankkuri varaosana tai nakata kone roskalavalle.

Käyttötavoilla vaikutus koneen kestoon 

Viallisella koneella ei kannata työskennellä. Se voi olla jopa vaarallista. Lisäksi moni kone olisi säästynyt kaatopaikkakohtalolta, mikäli työskentely olisi lopetettu ajoissa. Esimerkiksi vaihtamalla ajoissa kuluneet laakerit koneesta tulee monesti kuin uusi, mutta jatkamalla työskentelyä kuormittaa vaan turhaan moottoria ja hajottaa lopulta koko koneen. Myös koneen pitäminen puhtaana ja putsaaminen pölystä pidentää sen elinikää. 

Muista aina irrottaa kone verkkovirrasta ennen kuin teet sille mitään!